Ture ud af huset

Holmegaard Heldagsskole kombinerer traditionel undervisning med ture ud af huset med et både fagligt- og socialt indhold.

Tanken bag Ture ud af huset er forankret i en pædagogisk tilgang, der sigter mod at berige elevernes individuelle læring og udvikling.

Turerne integrerer et fagligt indhold ved at give eleverne konkrete og virkelige oplevelser, der supplerer den daglige klasseundervisning. Samtidig styrkes de sociale relationer ved at skabe et inkluderende miljø, hvor eleverne kan samarbejde og lære af hinanden udenfor de traditionelle klasseværelsesrammer. Denne tilgang sigter mod at fremme en bredere forståelse, nysgerrighed og personlig vækst hos eleverne.

På Holmegaard Heldagsskole søger vi at bruge nærmiljøet så meget, som det er muligt, dvs. ture til Holmegaard Mose, skovene omkring Gisselfeld Slot, men også længere ture er muligt. Ofte kører vi til København og besøger forskellige museer i forlængelse af den daglige undervisning, ser teaterforestillinger eller er på byvandring.

Vi er en skole, der favner og tilgodeser alle læringstyper

På Holmegaard Heldagsskole anerkender og værdsætter vi, at hver elev har sin unikke måde at lære på. Vi forstår, at læring ikke kun sker gennem bøger og traditionel undervisning, men også gennem oplevelser, bevægelse, og sansestimulering. Derfor er vores undervisningsmetoder skræddersyet til at imødekomme alle læringstyper.

Lejrture
Lejrture med fokus på social og faglig udvilking samt personlig indsigt

Eleverne tilbydes minimum to årlige lejrture. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

Mentalisering
Mentalisering er vores nøgle til elevernes personlige og følelsesmæssige udvikling

På Holmegaard Heldagsskole anvender vi mentaliseringsbaserede principper for at fremme en dybdegående personlig og følelsesmæssig udvikling hos vores elever. Vores fokus er på at forstå og anerkende elevernes mentale tilstande – og ikke mindst hvordan disse påvirker deres adfærd.

Ture ud af huset
Når omverdenen bringes ind i undervisningen bliver udsynet større.

Kombinationen af traditionel klasserumsundervisning og faglige ture ud af huset, mener vi, fremmer den individuelle elevs optimale læringsmuligheder. Vi ønsker at kombinere bøgernes faglige verden med den virkelige.