Visitation / Visitationsprocedure

Visitationsprocedure

På Holmegaard Heldagsskole har vi to visitationsprocedurer: Det første møde og opstart og en re-visitation, hvor det vurderes om eleven er velplaceret og skal fortsætte som elev på skolen.

Det første møde

Når det er blevet besluttet, at en elev er visiteret til et skole- og behandlingstilbud, og Holmegaard Heldagsskole kan være det helt rigtige tilbud, kontaktes skolens ledelse af elevens sagsbehandler eller skoleleder fra nuværende skoletibud. Hvis vi har plads på skolen, læser vi elevens papirer igennem og vurderer, om vi er det rette tilbud, både i forhold til personalets professionelle kompetencer, elevens funktionsniveau samt skolens øvrige elever.

Når vi har læst papirer og kan se muligheden for et positivt samarbejde, indkaldes elev med værger til et møde på skolen, hvor han/hun møder skoleleder samt kommende primærpædagog. Der er ligeledes rundvisning på skolen. Derefter aftales opstartsforløbet.

Revisitation

Der bliver en gang årligt skrevet en større statusrapport på hver elev, hvor både faglærere og primærpædagog beskriver eleven.

Den samlede pædagoggruppe har møder hver anden uge, hvor behandlingsplaner vedr. den enkelte elev drøftes, og der er tre gange årligt behandlingskonferencer, hvor alle elever gennemgås med skolens interne psykologer fra PsykologAid, Roskilde, ligesom alle ansatte en gang månedligt har supervision. Alt dette tilsammen, danner udgangspunktet for den årlige statusrapport.

Statusrapporter bliver bliver dernæst læst af ledelsen og derefter sendt afsted til sagsbehandlere, skoleledere, værger og andre relevante ressourcepersoner.

Fast tilstede ved re-visitation i februar/marts måned er skoleleder Jan Knudsen, daglig leder Ronni Jensen, pædagogisk konsulent ved Næstved kommune Kirsten Mackenzie, Psykolog ved Næstved kommune Trine Rønne, samt relevante samarbejdspartnere.

Mødet danner udgangspunkt for den endelige beslutning om, hvorvidt eleven er velplaceret på Holmegaard Heldagsskole og skal fortsætte endnu et skoleår.

Vi er en skole, der favner og tilgodeser alle læringstyper

På Holmegaard Heldagsskole anerkender og værdsætter vi, at hver elev har sin unikke måde at lære på. Vi forstår, at læring ikke kun sker gennem bøger og traditionel undervisning, men også gennem oplevelser, bevægelse, og sansestimulering. Derfor er vores undervisningsmetoder skræddersyet til at imødekomme alle læringstyper.

Lejrture
Lejrture med fokus på social og faglig udvilking samt personlig indsigt

Eleverne tilbydes minimum to årlige lejrture. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

Mentalisering
Mentalisering er vores nøgle til elevernes personlige og følelsesmæssige udvikling

På Holmegaard Heldagsskole anvender vi mentaliseringsbaserede principper for at fremme en dybdegående personlig og følelsesmæssig udvikling hos vores elever. Vores fokus er på at forstå og anerkende elevernes mentale tilstande – og ikke mindst hvordan disse påvirker deres adfærd.

Ture ud af huset
Når omverdenen bringes ind i undervisningen bliver udsynet større.

Kombinationen af traditionel klasserumsundervisning og faglige ture ud af huset, mener vi, fremmer den individuelle elevs optimale læringsmuligheder. Vi ønsker at kombinere bøgernes faglige verden med den virkelige.