Behandling / Psykolog

Psykolog

Holmegaard Heldagsskole samarbejder med eksterne psykologer fra Psykolog AID i Roskilde.

Elevsamtaler

Skolens psykologer har løbende samtaler med elever omkring deres skolegang - hvad der kan være vanskeligt, og hvad der fungerer. Et samtaleforløb strækker sig over 6-10 gange og har til fokus at klæde ansatte og den enkelte elev bedre på i forhold til hverdagen på Holmegaard Heldagsskole. For de elever, hvor en én til én samtale kan være svær, er det primær-pædagog og psykolog, der har de ugentlige samtaler.

Supervision

Alle ansatte er en del af en supervisionsgruppe, hvor moderator er én af vores eksterne psykologer. Supervision har fokus på den mentaliseringsbaseret tilgang til eleverne og de ansattes arbejdsmetoder i dagligdagen.

Supervision består af refleksionsøvelser og -opgaver som en del af den pædagogiske metode. En metode, vi også benytter i vores behandlingsarbejde med den enkelte elev. Der opfordres til at reflektere over egne tanker og følelser samt over andres perspektiver. Gennem spørgsmål og dialog udfordres den enkelte til at udfolde refleksionen og skabe en dybere forståelse for følelser bag adfærd.

Behandlingskonferencer

Tre gange årligt afholder skolens pædagoger temadage, hvor de i samarbejde med skolens psykologer taler alle elever og deres problemstillinger igennem. Der udvikles handleplaner for alle elever.

Vi er en skole, der favner og tilgodeser alle læringstyper

På Holmegaard Heldagsskole anerkender og værdsætter vi, at hver elev har sin unikke måde at lære på. Vi forstår, at læring ikke kun sker gennem bøger og traditionel undervisning, men også gennem oplevelser, bevægelse, og sansestimulering. Derfor er vores undervisningsmetoder skræddersyet til at imødekomme alle læringstyper.

Lejrture
Lejrture med fokus på social og faglig udvilking samt personlig indsigt

Eleverne tilbydes minimum to årlige lejrture. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

Mentalisering
Mentalisering er vores nøgle til elevernes personlige og følelsesmæssige udvikling

På Holmegaard Heldagsskole anvender vi mentaliseringsbaserede principper for at fremme en dybdegående personlig og følelsesmæssig udvikling hos vores elever. Vores fokus er på at forstå og anerkende elevernes mentale tilstande – og ikke mindst hvordan disse påvirker deres adfærd.

Ture ud af huset
Når omverdenen bringes ind i undervisningen bliver udsynet større.

Kombinationen af traditionel klasserumsundervisning og faglige ture ud af huset, mener vi, fremmer den individuelle elevs optimale læringsmuligheder. Vi ønsker at kombinere bøgernes faglige verden med den virkelige.