Undervisning / Lejrture og ture ud af huset

Lejrture og ture ud af huset

På Holmegaard Heldagsskole tilbyder vi eleverne spændende lejrture, med mindst to ture om året. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

  1. Relationsarbejde: Fokus på at styrke relationerne mellem elever samt mellem elever og personale, og at opbygge tillid.
  2. Dannelsesperspektiv: Her lægges vægt på retorik, sociale regler, og forståelse for sig selv og omverdenen.
  3. Bevægelse: Aktiviteter som naturoplevelser og byvandringer.
  4. Udvikling af Selvværd: At flytte personlige grænser gennem fælles oplevelser og styrkelse af fællesskabsfølelsen.
  5. Faglighed: Udforskning af samfunds- og historiske perspektiver, kunst, kultur, og natur, både indenlands og udenlands.

Årets ture inkluderer en introtur omkring september for alle skolens elever og ansatte. Dette gør vi bl.a. for at introducere nye elever, styrke samarbejde og relationer på tværs af hold samt skabe en fællesskabsfølelse.

For udskolingen arrangeres en skitur til Norge før vinterferien. En tur, der tilbyder personlig udfordring og socialt sammenhold.

For mellemtrinnet planlægges der ligeledes en tur før vinterferien til et sted i Danmark. En tur, der har sit fokus på socialt sammenspil, motion og bevægelse samt naturvidenskabelige aktiviteter.

Indskolingen har et par gange årligt overnatning på skolen, hvor de gennem forskellige sociale aktiviteter hjælper og støtter hinanden.

Ture ud af huset

Det er en naturlig del af hverdagen på Holmegaard Heldagsskole, at elever og ansatte sætter sig i skolens minibusser og tager undervisningen ud af klasselokalet. Det kan være korte faglige ture, men også længere ture, hvor vi besøger museer, teatre o.lign. længere væk som fx i hovedstaden.

Der er altid formål med ture ud af huset, og vi benytter de fem nøgleoråder som rettesnor, når ture bliver planlagt.

Vi er en skole, der favner og tilgodeser alle læringstyper

På Holmegaard Heldagsskole anerkender og værdsætter vi, at hver elev har sin unikke måde at lære på. Vi forstår, at læring ikke kun sker gennem bøger og traditionel undervisning, men også gennem oplevelser, bevægelse, og sansestimulering. Derfor er vores undervisningsmetoder skræddersyet til at imødekomme alle læringstyper.

Lejrture
Lejrture med fokus på social og faglig udvilking samt personlig indsigt

Eleverne tilbydes minimum to årlige lejrture. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

Mentalisering
Mentalisering er vores nøgle til elevernes personlige og følelsesmæssige udvikling

På Holmegaard Heldagsskole anvender vi mentaliseringsbaserede principper for at fremme en dybdegående personlig og følelsesmæssig udvikling hos vores elever. Vores fokus er på at forstå og anerkende elevernes mentale tilstande – og ikke mindst hvordan disse påvirker deres adfærd.

Ture ud af huset
Når omverdenen bringes ind i undervisningen bliver udsynet større.

Kombinationen af traditionel klasserumsundervisning og faglige ture ud af huset, mener vi, fremmer den individuelle elevs optimale læringsmuligheder. Vi ønsker at kombinere bøgernes faglige verden med den virkelige.