Undervisning / Ordblindhed

Ordblindhed

At være ordblind er ingen hindring for faglig udvikling, afgangsprøver og fremtidig uddannelse.

På Holmegaard Heldagsskole får alle elever en PC til rådighed med de hjælpemidler, der er nødvendigt for, at den enkelte elev får den hjælp, der behøves.

Vi benytter APP-writer og underviser ligeledes i forskellige LST-strategier (læse- stavestrategier). Det er ikke kun elever, der er diagnosticeret med dysleksi, der kan have glæde af at kende til de forskellige strategier, som IT kan tilbyde, det er ofte til glæde for alle elever.

Hvis der er tvivl omkring, hvorvidt en elev er ordblind, bliver denne testet af vores eksterne samarbejdspartner Nina Suensen fra firmaet ordkløver. Hun tester samt skriver en handleplan for den enkelte, både ift. skole og hjem.

Vi er en skole, der favner og tilgodeser alle læringstyper

På Holmegaard Heldagsskole anerkender og værdsætter vi, at hver elev har sin unikke måde at lære på. Vi forstår, at læring ikke kun sker gennem bøger og traditionel undervisning, men også gennem oplevelser, bevægelse, og sansestimulering. Derfor er vores undervisningsmetoder skræddersyet til at imødekomme alle læringstyper.

Lejrture
Lejrture med fokus på social og faglig udvilking samt personlig indsigt

Eleverne tilbydes minimum to årlige lejrture. Disse ture er omhyggeligt planlagt med specifikke mål og formål inden for fem nøgleområder: relationsarbejde, dannelsesperspektiv, fysisk aktivitet, udvikling af selvværd, og faglig indsigt.

Mentalisering
Mentalisering er vores nøgle til elevernes personlige og følelsesmæssige udvikling

På Holmegaard Heldagsskole anvender vi mentaliseringsbaserede principper for at fremme en dybdegående personlig og følelsesmæssig udvikling hos vores elever. Vores fokus er på at forstå og anerkende elevernes mentale tilstande – og ikke mindst hvordan disse påvirker deres adfærd.

Ture ud af huset
Når omverdenen bringes ind i undervisningen bliver udsynet større.

Kombinationen af traditionel klasserumsundervisning og faglige ture ud af huset, mener vi, fremmer den individuelle elevs optimale læringsmuligheder. Vi ønsker at kombinere bøgernes faglige verden med den virkelige.